Neke kompanije otkazuju, neke smanjuju, ali neke i povećavaju broj letova za Zagreb

Pojedini zrakoplovni prijevoznici prilagodili su planove rasta i ljetni red letenja te su neki prema Hrvatskoj odnosno Zagrebu letove otkazali, neki smanjili, a neki i povećali broj letova, što je redovita pojava u zračnom prometu, ističu na upit Hine iz Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ).

Informacije o otkazivanju i smanjivanju letova velikih nacionalnih kompanija, posebice u ljetnom redu letenja (počinje s 26. ožujkom), pojavile su se krajem siječnja i početkom veljače, što su iz nekih turističkih agencija ocijenili “neuobičajenim” s obzirom na stalnu dobru, pa i pojačanu potražnju za letovima kako jenjava pandemija.

TAP otkazuje, Air France smanjuje, ostali povećavaju

Na to su iz Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ), koja kao koncesionar upravlja najprometnijom hrvatskom Zračnom lukom Franjo Tuđman, odgovorili da je sezonske letove za ljeto prema Zagrebu otkazao samo portugalski TAP.

“TAP Portugal je u ljetnoj sezoni 2021. i 2022. povezivao Lisabon i Zagreb, a ove je godine donio odluku o otkazivanju na navedenoj ruti u ljetnoj sezoni”, kažu iz MZLZ-a.

Iznose i da smanjenje broja letova za oko 10 posto prema Zagrebu ove godine planira Air France – s lanjskih 810 na 730, dok su povećanje broja letova najavili iz British Airwaysa i poljskog LOT-a te Lufthanse.

British Airways tako planira porast broja letova za 1,3 posto, s lanjskih 634 na 642, a LOT porast od 4,6 posto ili s lanjskih 994 na 1.040 letova u ovoj godini, dok za njemačku Lufthansu kažu da je s početkom ljetnog reda letenja najavila uvođenje drugog dnevnog leta na frekventnoj liniji Zagreb-München zrakoplovom većeg kapaciteta.

Croatia Airlines i Ryanair s najviše putnika

Povećanje broja letova između 10 i 30 tjednih polazaka iz Zagreba za proljeće i ljeto planira i niskotarifni prijevoznik Ryanair, za kojeg napominju da je ponudom novih odredišta tijekom zadnjih godinu dana napravio najveću ekspanziju svojih operacija u Zagrebu u odnosu na sve druge avio prijevoznike.

Time je i na godišnjoj razini na drugom mjestu na zagrebačkoj zračnoj luci, dok prvo mjesto u ukupnom broju prevezenih putnika i dalje pripada nacionalnom prijevozniku Croatia Airlinesu, koji povezuje Zagreb i sa najvećim europskim čvorištima cijele godine.

“Zračni prijevoznici u planiranju reda letenja i unutar mreže provode brojne revizije, nastojeći se prilagoditi zahtjevima putnika i određenim promjenama u potražnji za letovima koje su se dogodile od razdoblja pandemiji. Ujedno, otkazivanje rute ili izmjene u broju frekvencija su interne i komercijalne odluke zrakoplovnih kompanija”, dodaju iz MZLZ-a.

Slično je i s informacijama o planovima letova niskotarifnih kompanija za Zagreb, pri čemu iz MZLZ-a iznose da je te letove u 2022. koristilo oko 21 posto od ukupnog broja putnika na toj zračnoj luci, dok za 2023. očekuju da će takvih putnika biti oko 33 posto.

Rast prometa

U MZLZ-u za ovu godinu očekuju nastavak rasta prometa, povratak na pretpandemijsku razinu i premašivanje lanjskih 3,12 milijun putnika, što je bilo najviše među svim zračnim lukama u Hrvatskoj i oko 91 posto prometa iz rekordnu 2019. (kada su uslužili 3,43 milijuna putnika).

“Do kraja ovog zimskog reda letenja 2022/23. očekujemo nastavak rasta zbog dobre potražnje i obnove kapaciteta većine zrakoplovnih prijevoznika na predpandemijske razine. U mreži letova u trenutno su 22 zrakoplovne kompanije koje povezuju Zagreb s 59 odredišta, što je rekord u broju destinacija iz Zagreba u povijesti zračne luke”, ističu iz MZLZ-a.

Nastavak redovitog plaćanja koncesije i porast naknade za putničke usluge

Na pitanje o cijenama usluga na zračnoj luci, odgovaraju da su u konzultacijama sa zračnim prijevoznicima koji prometuju u Zagrebu i uz odobrenje Hrvatske uprave za civilno zrakoplovstvo povećali “samo naknadu za putničke usluge, što je jedna od sedam naknada za različite usluge koje imaju u svom cjeniku”.

“Zadnje izmjene cjenika aerodromskih usluga MZLZ je imala 2019., te je sada zbog rastuće inflacije povećana samo naknada za putničke usluge, za 12,4 posto, a primjenjivat će se od 1. travnja 2023. Sve ostale naknade ostaju nepromijenjene. Uzimajući u obzir da je visoka inflacija u cijeloj Europi i da većina komercijalnih zračnih luka u Europi prilagođava svoje cjenike inflatornim kretanjima, ne očekujemo da će to prouzročiti probleme u bilo kojoj zračnoj luci”, kažu iz MZLZ-a.

Oko plaćanja koncesijske naknade, što im je je zadnjih par godina bilo odgođeno zbog velikog pada prometa uslijed pandemije, iz MZLZ-a za Hinu odgovaraju da su s redovnim plaćanjem te naknade nastavili početkom siječnja ove godine, sukladno ugovoru o koncesiji.

“Ako ne dođe do nekih nepredviđenih okolnosti, očekujemo da će 2023. biti godina potpunog oporavka prometa u odnosu na predpandemijsko razdoblje te je MZLZ prema dogovoru s davateljem koncesije ove godine nastavila s redovnim plaćanjem koncesijske naknade”, kažu iz te tvrtke.