Evo kako pripremiti svog limenog ljubimca za ljeto!

Foto: Pixabay

Tijekom ljeta, puno se više putuje nego zimi, čim osvanu lijepi dani i pojavi se mogućnost za boravak na zraku, uz more, rijeku, jezero ili bilo gdje na odmoru, vrlo je važno da naše vozilo bude spremno za duža putovanja.

Kako bismo vam pomogli i olakšali pripremu vozila za ljeto u nastavku možete pročitati što predlažu naši stručnjaci da se mora provjeriti i o čemu moramo voditi računa kako bi nas naše vozilo sigurno i bez poteškoća prevezlo na mjesto za odmor, piše HAK.

Prije puta obaviti kontrolu vozila

Prije bilo kakvih kontrola potrebno je slijediti upute iz korisničkog priručnika kojeg uvijek moramo imati u vozilu. Priručnik može pomoći vozaču i dati rješenje za većinu problema, odnosno uputiti ga kada je potrebno obratiti se servisu ukoliko dođe do kvara kojeg sam vozač ne može riješiti. Ako ga nemamo, teže ćemo detektirati problem, nećemo znati zašto je upaljena lampica ili što znači poruka na kontrolnoj ploči Otežava se komunikacija između servisa i vozača koji ne može objasniti što se dogodilo s vozilom.

Jedna od najosnovnijih kontrola jest kontrola razine ulja u motoru, osobito za vozila koja nemaju nadzor razine ulja putem putnog računala. Ta bi se kontrola trebala obaviti nakon svakog punjenja goriva, 10 minuta nakon gašenja vozila na ravnoj podlozi. Razina na ručnom mjeraču ulja mora biti između minimuma i maksimuma, a ukoliko je razina viša ili niža od toga treba provjeriti u korisničkom priručniku ili kontaktirati servis. Ovakva se kontrola mora obavljati nakon svakog dužeg putovanja, ukoliko vučemo prikolicu ili drugo priključno vozilo kojim prevozimo veće terete jer tada motor troši više ulja, osobito u ljetnom periodu. Uz sebe bi uvijek valjalo imati litru motornog ulja jer se može dogoditi da ga ne možemo kupiti na benzinskim postajama. Nakon dopune ulja, ostatak ulja zatvorite u plastičnu vrećicu ili drugu ambalažu koja se može dobro zatvoriti kako se ulje ne bi prolilo po prtljažniku.

Još je jedna važna kontrola, a riječ je o kontroli rashladne tekućine. Ne smije se otpuštati poklopac ako se motor nije dovoljno ohladio jer se možemo opeći. Rashladna tekućina motora može se nadopuniti destiliranom vodom ili vodom iz slavine, ali se ne smije dodati više od 3 dcl. Ukoliko je riječ o više tekućine moguće je došlo do propuštanja rashladnog sustava što treba provjeriti, a potom kontaktirati pomoć na cesti ili servis. Ako rashladni sustav nadopunjavamo antifrizom, u korisničkom priručniku moramo potražiti koju vrstu tekućine predviđa proizvođač.

Tekućinu za stakla, također redovito moramo dopunjavati zbog povećane potrošnje tijekom ljetnih mjeseci. Istrošene metlice brisača kao i loša usmjerenost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla mogu biti prava gnjavaža na dužim putovanjima, pa ih također treba provjeriti i ukoliko je potrebno, zamijeniti novima kako bi vožnja bila ugodnija i sigurnija.

Zbog prtljage i povećanja tereta u vozilu potrebno je postaviti tlak u gumama prema tablici koja određuje nivo tlaka u gumama prema osovinskom opterećenju za određenu dimenziju kotača. Ta je tablica obično nalijepljena na poklopcu spremnika goriva ili na okviru vrata, a također nalazi se i u korisničkom priručniku za vozilo. Vrlo je važno da nivo tlaka u gumama bude odgovarajući jer previsoki ili preniski nivo mogu oštetiti gumu.

Vozač mora znati ima li rezervni kotač u vozilu. Ukoliko ga nema, mora provjeriti postoji li u vozilu pribor za popravak gume, je li korišten i je li mu istekao rok trajanja. Preporuka je da imamo rezervni kotač umjesto pribora za popravak gume jer se često dogodi da se guma rasječe vožnjom po uskim, makadamskim cestama i ne može se popraviti. Također, moramo provjeriti ispravnost i nivo tlaka u gumama rezervnog kotača.

Preporučuje se provjeriti ima li vozilo alat za zamjenu kotača, je li ključ za otpuštanje vijaka kotača dovoljno čvrst i ima li ključić za sigurnosni vijak na gumama.

Često se događa da rezervne žaruljice i osigurači nisu odgovarajući pa i to valja provjeriti. U ljetnom se periodu zbog vrućina i gužvi na prometnicama često putuje noću zbog čega dolazi do češće potrebe za zamjenom žaruljica, a ukoliko žaruljice nisu odgovarajuće dolazi do problema. Osigurači također često pregore zbog preopterećenja 12V utikača u vozilu, vanjskim hladnjacima, pumpama za gumene čamce ili uključivanjem ostalih potrošača (tableti, mobiteli, prijenosni DVD uređaji i slično).

Sigurnosna oprema treba biti na dohvat ruke prilikom zaustavljanja vozila u slučaju kvara ili drugih nepredviđenih situacija što se često događa u ljetnim danima. Reflektirajućih prsluka mora biti dovoljno za sve putnike u vozilu, a trokut prva pomoć također moraju biti pri ruci umjesto da su zatrpani prtljagom i teško dostupni. Dobro je imati vatrogasni aparat dobro učvršćen u svojem nosaču. 

 

Česte pogreške vozača u ljetnim danima

  • Ulijevanje pogrešnog goriva u vozilo.
  • Vožnja na rezervi može biti problem zbog čeka se često događa da vozilo ostane bez goriva jer se tijekom ljetnih mjeseci zna dogoditi da putno računalo pogrešno izračunava preostalu količinu goriva u vozilu.
  • Kupanje s ključevima, gubitak ključeva u moru ili zaključavanje ključeva u vozilu.
  • Pregrijavanje kvačila u dugim kolonama na uzbrdici, kočenje kvačilom umjesto parkirnom ili nožnom kočnicom, vuča priključnog vozila ili auto-prikolice može potpuno uništiti kvačilo.
  • Zna se dogoditi da vozač ne zna koju asistenciju ima, niti njezin broj telefona pa često pomoć na cesti traže na broju 112 umjesto na broju 1987.
  • Loša priprema priključnog vozila koje često bude pretovareno, za starim, lošim gumama koje lako pucaju. Česti su problemi s osovinama ili ležajevima prikolica koje se neredovito servisiraju. Svjetla na prikolicama tradicionalno su loša i neispravna, teret je često loše učvršćen zbog čega vozači znaju imati velikih problema na autocestama.
  • Korištenje klima uređaj u našim vozilima tokom ljetnih dana neizbježna je stavka, ali se preporučuje umjereno korištenje zbog preopterećenja i kvarova na alternatoru zbog neprestanog rada ventilatora. Zbog neprestanog korištenja klime u vozilu dolazi do preopterećenja i kvarova na alternatoru.

Kad stignemo na svoje odredište i duže vrijeme ne koristimo vozilo, poželjno ga je parkirati u hlad i prekriti ga presvlakom kako bismo izbjegli kvarove na elektronici vozila i akumulatora koji nije otporan na povišene temperature i dug period ne pokretanja za vrijeme godišnjeg odmora. Ukoliko se vozilo ne koristi duže vrijeme može doći do blokiranja parkirne kočnice.

 

Preporučene brze kontrolne točke za ljetni period putem servisa za situacije kad redovni servis nije u skorom dolasku prema prijeđenim kilometrima vozila:

  1. Rashladni uređaja motora:
  • Nivo rashladne tekućine
  • Propusnost rashladne tekućine
  • Rad ventilatora za hlađenje motora
  • Ispravnost termostata motora
  • Vizualna kontrola stanja rashladnih crijeva
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Klima uređaja
  • Napunjenost klima uređaja sa plinom i potreba za izmjenom plina i ulja u klima uređaju
  • Dezinfekcija klima uređaja
  • Zamjena filtera ventilacije
  • Test propusnosti rashladnog plina
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Uređaj za pranje stakla
  • Razina tekućine za stakla
  • Stanje metlica za brisanje stakla
  • Rad mlaznica za pranje stakla
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Signalizacija
  • Ispravnost žaruljica za vanjsko osvjetljenje
  • Truba vozila
  • Ispravnost dodatnih žarulja
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Motor
  • Dijagnostička kontrola motora
  • Kontrola na nezabrtvljenosti motora
  • Kontrola razine ulja u motoru
  • Kontrola starosti i istrošenosti remena
  • Vizualna kontrola na propuštanje sustava ubrizgavanja s gorivom
  • Kontrola turbo uređaja na vidljiva vizualna oštećenja ili propuštanja
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Transmisija vozila
  • Kontrola kvačila na moguće primjedbe od strane servisera prilikom probne vožnje
  • Razina ulja u automatskom ili manualnom mjenjaču i ostalim prijenosnicima
  • Kontrola stanja pogonskih vratila i kardanskih vratila
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Ispušni sustav
  • Kontrola propusnosti ispušnog sustava
  • Kontrola gumenih nosača za držanje ispušnih lonaca
  • Kontrola razine aditiva ili AdBlue sredstva za obradu ispušnih plinova
  • Ostale radnje potrebne prema procijeni servisera
  1. Sustav startanja i punjenja test putem uređaja za navedene cjeline
  • Testiranje akumulatora
  • Testiranje Elektro pokretača
  • Testiranje alternatora
  • Ostale radnje prema procijeni servisera
  1. Kočnice
  • Mjerenje točke vrelišta kočione tekućine
  • Kontrola istrošenosti kočionih obloga, diskova i ostalih potrošnih dijelova
  • Kontrola kočionih cijevi
  • Ostale radnje prema procijeni servisa
  1. Ovjes
  • Vizualna kontrola opruga i amortizera po mogućnosti test amortizera na ispitnom uređaju
  • Kontrola istrošenosti zglobova i dijelova na vilicama i upravljačkom uređaju vozila
  • Kontrola stanja istrošenosti guma i vidljivih oštećenja na gumama
  • Ostale radnje prema procijeni servisa
  1. Ostale potrebne kontrole i dijagnostička testiranja koja su vezane za određenu marku ili model vozila i opremu vozila provesti prema procijeni servisera