Politička šamaranja u gradu Otočcu zbog dječjeg vrtića

U gradu Otočcu već duže vrijeme traju nesuglasice između izvršne i zakonodavne vlasti.

Gradsko vijeće Otočca podjeljeno je u dva “tabora”, jednog kojeg vodi predsjednik GV Branislav Šutić (HDZ) i dugog kojeg prestavlja aktualni gradonačelnik Stjepan Kostelac (Nezavisni). Kolike su nesuglasice s jedne i druge strane, sa kojih pljušte “politički šamari” ogleda se na nizu podataka koji bi trebali biti od iznimnog zanačaja za ovaj grad.

Kako portal Nacionalno.hr ne dobiva materijale, priopćenja ili pak izviješća iz ovog grada, danas objavljuje pristiglo priopćenje Radne skupine Gradskog vijeća Grada Otočca vezano za izgradnju dječjeg vrtića, a to će činiti i u buduće, bez razlike o kojem se “taboru” radi, isključivo s ciljem pravovremenog informiranja javnosti.

Priopćenje prenosimo u cijelosti:

Ponukani priopćenjem gradonačelnika Kostelca vezano za izgradnju dječjeg vrtića kao i njegove objede na račun radne grupe GV, dužni smo reagirati s ciljem objektivnog i transparentnog informiranja naših građana o biti stvari, o tako važnim problemima od općeg društvenog interesa i javnih financija.

Ovo također i iz razloga što su na nekim javnim medijima objavljene netočne, ne istinite i ne cjelovite informacije a također i obrađene ne objektivnim komentarima i navijačkim zaključcima po vlastitom nahođenju i interesu, čime se zbunjuje javnost i na koncu čine podjele između građana.

U svom očitovanju objavljenom dana 10.01.2020. god. gradonačelnik Kostelac navodi :

– „da je po izmjeni Pravilnika ruralnog razvoja RH za 2014-2020 od 14.01.2019. god. (valjda Programa a ne pravilnika o.p.) ravnateljica vrtića predložila, na temelju Zakona, rebalans Proračuna koji je upućen GV na donošenje, te da su u tom trenutku postojala sredstva za realizaciju – višak prihoda u gradu Otočcu“.

Iznosimo slijed događaja kronološki i transparentno, jer tako smanjujemo prostor podmetanjima i zamagljivanju činjenica.

Ugovor o izvođenju radova sa ponuditeljem „Brodometalurgija d.o.o. Split, ravnateljica vrtića je potpisala 11.07.2019. god. uz nazočnost gradonačelnika Kostelca i pročelnika Uzelca. Tog trenutka u proračunu Grada nisu bila raspoređena sredstva na poziciji proračunskog korisnika dječjeg vrtića -kapitalni projekti, u dovoljnom iznosu, s obzirom na prihvaćeni iznos ponude od 13.752.853,41 kn u odnosu na procijenjenu vrijednosti radova od 7.375.980,00 kn. Pa se umjesto postojećih rezerviranih sredstava u Proračunu u iznosu od 1.684.975,00 kn tražio iznos od 4.086.850,00 kn, a ostatak – razlika u idućoj godini (s obzirom na realizaciju projekta kroz 2 godine) do punog iznosa od 6.304.835,41 kn. Zašto se nije tražio odmah puni iznos, mada su postojala sredstva kako kaže gradonačelnik, to zna samo on, ali za pretpostaviti je da je razlog da se zakamuflira ovako velika razlika u cijeni. Nije se čekalo Gradsko vijeće i potreban rebalans već je nakon potpisanog ugovora, a nakon prijave gradilišta Upravnom tijelu za graditeljstvo 28.08.2019. god.izvođač počeo sa radovima.

Dana 12.09.2019. god.održana je sjednica Gradskog vijeća na kojoj se raspravljalo i o rebalansu Proračuna. Gradsko vijeće nije prihvatilo taj prijedlog rebalansa jer su već potpisani Ugovor o izvođenju radova i započeti radovi „gotova stvar“ i učinjeni bez rasprave i suglasnosti GV, a radovi ugovoreni u gotovo dva puta većem iznosu u odnosu na planiranu procijenjenu vrijednost. Iz tog razloga je GV imenovalo radnu grupu koja je trebala analizirati postupak JN i podnijeti izvješće. Prvotno je predloženo da članovi budu predsjednik GV Branislav Šutić, gradonačelnik Kostelac, zamjenik gradonačelnika Janković i još netko po potrebi, sa ciljem da se sagleda situacija i iznađe rješenje. To gradonačelnik Kostelac nije prihvatio,  jer je on svoje rekao prijedlogom izmjena i dopuna Proračuna, pa je predložena i prihvaćena radna grupa od koje su kasnije odustali S. Uzelac i M. Legčević.

POSAO NADZORA RADOVA NA VRTIĆU DOBILO JE PODUZEĆE “BAUCON D.O.O.” KOJE JE U VLASNIŠTVU MUŽA BLISKE ROĐAKINJE GRADONAČELNIKA KOSTELCA KOJA JE BILA I PREDSJEDNICA UPRAVNOG VIJEĆA DJEČJEG VRTIĆA – POSAO JE DOBIO DIREKTNO OD GRADA

Gradonačelnik Kostelac nadalje tvrdi da  – „nije točno da je posao stručnog nadzora poduzeće Baucon d.o.o. Otočac dobilo po provedenom natječaju i odabiru Upravnog vijeća Dječjeg vrtića Ciciban Otočac“.

Poduzeće Baucon d.o.o. Otočac vlasnika Mirka Dujmovića taj je posao dobilo od Grada Otočca. Da gradonačelnik Kostelac nije odbijao suradnju sa radnom grupom kojoj nije niti na pismena odgovarao, što je elementarna poslovna kultura, ne bi se dogodila ta greška. Ali ostaje činjenica da je spomenuto poduzeće u vlasništvu supruga od njegove bliske rođakinje – Anđela Dujmović (koja je bila predsjednicom Upravnog odbora dječjeg vrtića), a za kojeg kažu da dobiva većinu poslova nadzora na izvođenjem radova od Grada, kao i  jednostavnije projekte.

GRADONAČELNIK KAO OSNIVAČ JE PO ZAKONU BIO DUŽAN OSIGURATI SREDSTVA PRIJE POTPISIVANJA UGOVORA SA NARUČITELJEM  

Gradonačelnik nadalje navodi: – „nije točno da je javni naručitelj dužan poništiti postupak JN, osobito ako je Dječji vrtić tada već osigurao sredstva od Agencije u iznosu od 7.448.000,00 kn, a u Proračunu Grada Otočca već je bilo razvidno da će se iz viška prihoda moći osigurati ostatak sredstava za izgradnju Dječjeg vrtića, što je predloženo rebalansom i Proračunom Grada Otočca“.

Za tumačenje čl. 298.st.9. Zakona o JN smo se potrudili dobiti obrazloženje i tumačenje meritornih osoba koje provode ovaj Zakon.

Ovdje sredstva Agencije kao potpora projektu nisu sporna niti predmet, već se radi o osiguranju razlike cijene veće od procijenjene vrijednosti nabave, dakle o iznosu od 6.304.835,41 kn, koju naručitelj ima ili će imati osigurana na pozicijama Proračuna (a ne na žiro računu).

Ovdje je u čl.298.st.9. Zakona o JN nedorečeno i neodređeno vrijeme „do kada će morati  imati osigurana sredstva“. Prema dobivenom mišljenju radi se o vremenu do ispostavljanja situacije za izvršene radove izvoditelja i dospijeća na naplatu takvog računa, a za koje više neće biti osiguranih – raspoređenih sredstava. Dakle dok ima sredstava na pozicijama računa naručitelja ovaj članak se konzumira. Ako se ne osiguraju daljnja sredstva za plaćanje za obračunate i ispostavljene situacije nastaju veliki problemi, upravo onakvi kakve sada, kojeg li slučaja, gradonačelnik Kostelac transparentno navodi, optužujući GV pa i radnu skupinu za to. A upravo je on taj  koji je doveo do ove situacije. A bilo je ponuđeno, kako je već navedeno prvotno, da u radnoj grupi sa predsjednikom GV i zamjenikom gradonačelnika, po potrebi i drugima, iznađe i predloži rješenje.  Kad je znao biti pametan i mudrovati i dovesti Grad do ovakve situacije neka je sad i rješava. Ozbiljan i odgovoran gradonačelnik i čovjek si ne bi dozvolio da dođe u ovakvu situaciju i moguće stavljanje Grada na crnu listu kada se mogu zaboraviti dodjele potpora EU fondova u narednim godinama.

U normalnim okolnostima i funkcioniranju izvršne vlasti i predstavničkog tijela građana ovaj čl.298.st.9. Zakona o JN egzistira u punoj konzumaciji. Zapravo to ide ovako: nakon odluke o odabiru izvoditelja radova po provedenoj JN, a prije potpisivanja ugovora s njim, naručitelj radova (u ovom slučaju Dječji vrtić) traži, kao proračunski korisnik, od Grada, koji je dao izjavu o sufinanciranju projekta, i to putem Gradonačelnika, osiguranje sredstava u Proračunu rebalansom ili Suglasnost za to u pisanom obliku. Ako trenutno i nema sredstava za realizaciju tada se konzumira čl.298.st.9. ZJN, jer će se u narednom vremenu do ispostavljanja situacije za radove koji su izvedeni, osigurati u međuvremenu sredstva rebalansom u Proračunu (npr. ako se očekuje nekakav planirani prihod, realizacija kredita ili sl.).

Tko je trebao ovako postupati i čiji je to posao bio? Gradonačelnik Kostelac nije na ovaj način postupao pa je doveo rekonstrukciju i dogradnju Dječjeg vrtića Ciciban u situaciju kakvu imamo. Točno je, kako je upozoravao zamjenik gradonačelnika Janković na sjednici GV, da tehnički sve može biti ispravno, a da Gradu prijeti velika šteta. Ako do nje dođe, za nju će odgovarati onaj tko je do nje doveo.

Nadalje, gradonačelnik navodi: – „projektantska cijena nikad nije iznosila 7,5 milijuna kuna….projektantska cijena koju imamo iz 2013 god. iznosila je 12,5 milijuna kuna…na prvom natječaju krajem 2018. godine ponuda je iznosila 18,5 mil. kn….projektantske cijene građenja prije 10 god. ne moraju biti potvrđene natječajem….porast cijena rada u građevinarstvu zadnjih godina. Radna skupina GV imala je projektantski cjenik dobiven od projektanta 03.10.2019.g. koji je iznosio 13.258.706,69 kn, te je vidljivo da cijene nisu porasle duplo kako se navodi u izvješću. Radna skupina cijelo je vrijeme obmanjivala Gradsko vijeće Grada Otočca i građane Grada Otočca prikazujući lažne podatke“.

Iz ovih nas navoda gradonačelnik Kostelac uči kako se manipulira sa poluistinama i optužuje drugoga. Navodi da je radna skupina imala projektantski cjenik (valjda misli na troškovnik) dobiven od projektanta 03.10.2019. god. što nije istina, nego je imala troškovnik iz siječnja 2019.g. koji je projektantica poslala uz popratni dopis 03.10.2019. god. Iz priloga Priopćenja gradonačelnika Kostelca to je razvidno. U dopisu se navodi da taj troškovnik služi da bi se Investitor upoznao sa približnom cijenom koštanja investicije i da su stvarne cijene one cijene izvođenja nakon provedene JN.

Interesantno je, da se projektantica odjednom sjetila, sama od sebe, poslati projektantski troškovnik 03.10.2019.god. kada je već provedena JN, potpisan Ugovor sa izvoditeljem radova i započeti radovi. Čemu služi sada nakon svega taj troškovnik radova možda bi mogao otpetljati gradonačelnik Kostelac.

A kako je već bilo govora na sjednicama GV, projekt Dječjeg vrtića se prilagođavao uvjetima natječaja da bi se mogao kandidirati, pa se reprojektiralo do iznosa prihvatljivih troškova. To reprojektiranje i osvježavanje troškovnika za potrebe natječaja se radilo netom prije prijave na natječaj. Procijenjena vrijednost nabave u iznosu od 7.375.980,00 kn istaknuta je u samom projektu Rekonstrukcije i dogradnje dječjeg vrtića Ciciban i kao ukupna vrijednost projekta u natječajnoj dokumentaciji za sredstva potpore EU fondova po kojima su sredstva i odobrena. Prema tome taj iznos nije istresen iz rukava, već se do njega došlo na osnovu izračuna i projektantskog troškovnika. Upravo taj troškovnik je radna skupina tražila pa ga nije mogla dobiti od nikoga, niti od projektanta, niti od Dječjeg vrtića pa niti od gradonačelnika Kostelca. Na koga bi se onda mogla odnositi tvrdnja gradonačelnika Kostelca da je radna skupina cijelo vrijeme obmanjivala Gradsko vijeće Grada Otočca i građane Grada Otočca nego na njega samog.

GRADONAČELNIK KOSTELAC OBMANJUJE JAVNOST- SAMO U OTOČCU  KVADRAT IZGRADNJE KOŠTA 2.049 EURA

Gradonačelnik nadalje navodi:

– „ što se tiče cijene od 2.050,00 EUR/m2nije nam jasno na koji je način cijena dobivena…radovi koji obuhvaćaju radove na postojećem Dječjem vrtiću i dogradnji novog…ukupne građevinsko bruto površine 1.593,31 m2. Ako je cijena za izgradnju dječjeg vrtića iznosila 13.752.835,41 kn sa PDV-om, ukoliko se podijeli sa površinom izgradnje, to bi iznosilo 1.158,00 EUR/m2.“

Kao prvo gradonačelnik Kostelac miješa kruške i jabuke. Nisu isti postupci kao niti jednake cijene tih radova na rekonstrukciji i na dogradnji (znači novoj izgradnji) objekta. U tehničkom opisu projekta projektant navodi obim i sadržaj radova koji se imaju izvesti. Za djelomičnu rekonstrukciju koja se ima izvesti na već postojećem objektu vrtića opisuje da se radi o lakšim zahvatima kojima se ne dira konstrukcija.

Za aproksimativni izračun brze procjene vrijednosti i cijene, koji može poslužiti svrsi, uzeti su parametri : – ukupna bruto površina ………………………………1.500 m2

– postojeći vrtić bruto površina………………………..700 m2

– dograđeni novi dio bruto površina…………………800 m2

– cijena izgradnje ukupno………………. 13.752.835,41 kn

U vrijeme pisanja svog izvješća, radna skupina je, radi sveobuhvatnosti, kontaktirala projektanticu radi projektantskog troškovnika te je tom prilikom upućena na troškove koji se odnose samo na rekonstrukciju postojećeg dijela vrtića, da su isti predviđeni i više nego dovoljno u iznosu od 1.500.000,00 kn.

Cijena radova za djelomičnu rekonstrukciju postojećeg vrtića – stari dio u ukupnom je iznosu od 1.500.000,00 kn.

Cijena izgradnje novog dijela vrtića – cijena dogradnje :

13.752.835,41 – 1.500.000,00  = 12.252.835,41 kn (sa PDV-om)

12.252.835,41 / 800  = 15.316,00  kn/m2   /7,5 EUR   = 2.042,00 EUR/m2 

Radna skupina provela je i kraće jednostavno istraživanje tržišta usporedbom jediničnih cijena izgradnje novih objekata dječjih vrtića u okruženju od Ogulina, Senja, Josipdola, Karlovca. Sve cijene se kreću u iznosima od 1.050,00 do 1.170,00 EUR/m2. O tome pišu i nacionalni dnevni listovi, a zadnji takav novi vrtić koji se gradi je u Dugopolju kod Splita kapaciteta za 240 djece na 1200 m2sa sportskom dvoranom od 130 m2u iznosu od oko 9 mil. koji je objavio Večernji list.

GRADONAČELNIK ĆE MORATI DOKAZATI TEŠKE OPTUŽBE I JAVNO BLAĆENJE RADNE SKUPINE KOJA JE TRANSPARENTNO RADILA SVOJ POSAO

Zaključno gradonačelnik navodi:- „radna skupina je zlonamjerno iskrivila činjenice i podatke koji su im bili dostupni, obmanula vijećnike Gradskog vijeća, a sve sa razlogom da Branislav Šutić može zaustaviti izgradnju Dječjeg vrtića Ciciban Otočac.“

Gradonačelnik Kostelac će morati dokazati ovako teške optužbe i javno blaćenje protiv ugleda i časti članova radne skupine koja se trudila objektivno, nepristrano i transparentno odraditi svoj posao a također i prijetnje koje izriče objasniti na odgovarajućem mjestu.

Samo se pitamo kako to Radna skupina nije mogla obmanuti gradonačelnika Kostelca ili kako to gradonačelnik Kostelac nije uspio obmanuti članove gradskog vijeća? Pa nisu članovi gradskog vijeća mentalno zaostali i maloumni ili ovce za šišanje.

Radna skupina ne odlučuje o Proračunu Grada i ne donosi odluke. Onaj tko je svojim odlukama i radnjama doveo do ovakve situacije on će za svoja djela i odgovarati.

A čini se da ovaj slučaj nije izoliran, ali o tom po tom.

Da je gradonačelnik Kostelac dobro pročitao i razumio preporuke radne skupine danas bi sva djeca grada Otočca bila u vrtiću a ne na nikakvim listama za čekanje. Po ugledu na druga mjesta i gradove u okruženju kako brinu o svojoj djeci. Ali čini se očito da njemu nije bitna sama suština smještaja naše djece u vrtić već neki drugi interes.

RADNA SKUPINA GRADSKOG VIJEĆA GRADA OTOČCA