Trgovački sud u Splitu otvorio je predstečajni postupak nad Brodotrogirom d.d. te je za povjerenika u tom postupku imenovao Zdravka Tešića iz Ogulina. Na dan predaje prijedloga za predstečaj račun Brodotrogira je bio u blokadi do 60 dana, uz iznos evidentiranih neizvršenih obveza od 4,03 milijuna kuna.
Vjerovnici su pozvani da u roku od 21 dan prijave svoje tražbine nadležnoj jedinici Financijske agencije, a ročište radi ispitivanja tražbina održat će se 10. srpnja.
Inače, Brodotrogir je 8. ožujka podnio prijedlog za otvaranje predstečajnog postupka, ali je Sud tada zatražio dopunu jer nije bio dostavljen i plan restrukturiranja.
Taj je plan sada dostavljen i objavljen na e-oglasnoj, a pokazuje da je Brodotrogir d.d. u vlasništvu (95,24 posto) Kermas energije, tvrtke kojoj je vlasnik Danko Končar, te da je krajem veljače zapošljavao 84 radnika.
Brodotrgoir d.d. u stopostotnom vlasništvu ili 51-postotni udio ima u 12 tvrtki, a grupa zapošljava oko 700 radnika.
Među najvažnijim tvrtkama kojima je stopostotni vlasnik Brodotrogir d.d. je Hrvatska brodogradnja Trogir d.o.o., u kojoj je i ostala brodograđevna djelatnosti. I Hrvatska je brodogradnja Trogir 20. ožujka predala Trgovačkom sudu zahtjev za otvaranje predstečajne nagodbe, ali je pozvana da taj prijedlog dopuni, i to financijskim izvješćima i planom restrukturiranja.
Brodotrogir je prošao proces restrukturiranja u kojemu je Danko Končar i postao većinski vlasnik trogirskog škvera, a tim programom iz 2012. Brodotrogir d.d. je postao nositelj korporativnog upravljanja i preuzeo je samo uslužnu djelatnost za svoja povezana društva te troškove (npr. održavanja, energetike, računovodstveno-financijske, poslove zaštite, nadzora nad gradnjom, marketinga i sl.) vezane uz povezana društva.
“Tvrtka Brodotrogir d.d. pokreće predstečajni postupak radi pristizanja nenaplativih potraživanja i nelikividnosti poslovanja te blokade poslovnog računa. Daljnja blokada računa uzrokovala bi dugoročnu nelikvidnost što bi nedvojbeno imalo dalekosezne negativne posljedice za nastavak poslovanja, a u konačnici bi vjerojatno dovelo i do prekida poslovanja, odnosno stečaja”, navodi se u planu restrukturiranja.
Kako iz Brodotrogira navode u planu restrukturiranja, na financijske su probleme u toj krovnoj tvrtki utjecali pad prihoda i nelikvidnost u povezanim društvima. “Brodotrogir d.d. je kao krovno poduzeće za finaciranje procesa proizvodnje i ulaganje u povezana društva osiguravao pozajmice od vlasnika (Kermas energija) u iznosu 91,7 milijuna kuna za financiranje troškova procesa povezanih društava”, navodi se u planu.
Po podacima iz plana, od ukupnih potraživanja Brodotrogira, koja su krajem veljače iznosila 187,4 milijuna kuna, najveći se dio, 139,4 milijuna kuna, odnosi na potraživanja od povezanih društava.
Ukupne obveze Brodotrogira su krajem veljače iznosile 303,99 milijuna kuna, od čega je manji iznos dospio 32,34 milijuna kuna, dok je nedospjelo 269,7 milijuna kuna.
“Obveze prema PBZ-u te s osnove pozajmica od vlasnika prema arbitražnom sporu iznose 262,4 milijuna kuna te nisu dospjele do 28. veljače 2019. Zbog problema s naplatom svojih potraživanja društvo ima problema u servisiranju obveza prema dobavljačima u iznosu 28,4 milijuna kuna, obveza za poreze, doprinose i sl. davanja u iznosu 10,3 milijuna kuna, obveze prema radnicima u iznosu od 900 tisuća kuna”, navodi se.
Na prioritetne tražbine radnika te obveze prema državi predstečajni postupak ne bi imao utjecaja te bi se one ispunile sukladno zakonu, napominje se u planu.
Naime, predmet plana restrukturiranja i predstečajne nagodbe bili bi isključivo vjerovnici iz skupine financijskih institucija te vjerovnici s neosiguranim i drugim tražbinama – dobavljači, Kermas energija i konzorcij stranaka u arbitraži.
Na njih se odnosi i najveći dio obveza – prema Privrednoj banci Zagreb 92,4 milijuna kuna, Kermas energiji 91,7 milijuna kuna, konzorciju stranaka u arbitraži 78,06 milijuna kuna, dobavljačima 28,4 milijuna kuna.
Planom je predviđeno je da se obveze prema PBZ-u plate u stopostotnom iznosu, ali kroz reprogram, uz poček do kraja ove godine i potom polugodišnje plaćanje u 10 godina. Moguće je i da se te obveze PBZ-a “prenesu Kermas energiji, koje je spremno pristupiti dugu”, a ona bi se podmirile kao i ostale obveze prema Kermas energiji.
Za vjerovnike s neosiguranim i drugim tražbinama – dobavljači, Kermas energija i konzorcij stranaka u arbitraži – kao prva mjera je predviđen prijeboj međusobnih potraživanja ako su oni ujedno i dužnici, otpis 70 posto duga te plaćanje 30 posto duga s počekom do kraja ove ili kraja 2021. godine i kroz osam godina.
Tako bi primjerice vlasnik Brodotrogira, Kermas energija, otpisao 70 posto svoje ukupne tražbine ili 64,2 milijuna kuna, a preostalih 27,5 milijuna kuna bi se podmirilo reprogramom, uz poček otplate tri godine i plaćanje kroz osam godina.
Konzorcij stranaka iz arbitraže bi od ukupno 78,06 milijuna kuna otpisao 54,6 milijuna kuna, a uz reprogram, poček i isplatu kroz osam godina naplatio 23,4 milijuna kuna.
I dobavljačima, čije su ukupne tražbine 28,4 milijuna kuna, bi bio ponuđen prijeboj, otpis 70 posto duga (19,9 milijuna kuna) te naplata preostalih 30 posto (8,5 milijuna kuna) uz poček i kroz osam godina.
“Nakon provedenih mjera financijskog restrukturiranja, društvo će otpisati potraživanja u iznosu 66,56 milijuna kuna te obveza u iznosu 138,73 milijuna kuna”, navodi se uz ostalo u planu.
Plan predviđa i mjere operativnog restrukturiranja, pri čemu se izdvajaju i nove usluge – naplata parkirališta, kao i novi najmovi poslovnih prostora, alata, opreme i sl.
Time, kao i povećanjem profitabilnosti kroz racionalniji segment nabave, kroz smanjenje korištenja tuđih usluga, smanjenje troškova zaposlenih (u ovoj godini se planira smanjenje za 20 radnika) i sl., planira se povećati godišnju profitabilnost za ukupno 6,04 milijuna kuna.
U planu se također napominje kako se potencijalni dug po sudužništvima po kreditima i leasingu u iznosu od 355,2 milijuna kuna prema PBZ-u, Unicredit leasing Croatia te HBOR-u, a za kredite i leasinge povezanim društvima Servisnom centru Trogir, Kairos Shipppingu I i Kairost Shippingu II, nije prikazan u bilanci na dan 28. veljače jer u Brodotrogiru smatraju da neće biti pozvani na njihovo plaćanje budući se te obveze redovito plaćaju i osigurane su sredstvima osiguranja samih klijenata dužnika. “Programom restrukturiranja nastojat ćemo obveze po sudužništvu kod banaka i financijskih institucija po kreditima i leasingu povezanim društvima skinuti”, napominju iz Brodotrogira.