U posljednje se vrijeme na Facebooku sve više pojavljuju objave upozorenja žrtava na prevarante, koji preko raznih oglasnika objavljuju lažne stanove za najam. Naime, riječ je o stanovima u Zagrebu na odličnim lokacijama i s povoljnim cijenama, dok su fotografije istih uglavnom preuzete s interneta.
Kako prepoznati lažne stanove?
Klasični primjer prema kojemu možete prepoznati da je riječ o mogućoj prijevari je slučaj kada prevaranti od vas unaprijed zatraže uplatu određenog iznosa novca iz više razloga. Primjerice, jedna žrtva nam se požalila kako je nakon objavljenog oglasa da potražuje stan u najam, u gradu Zagrebu, dobila SMS poruku, u kojoj se između ostaloga navodi sljedeće:
“Poštovani mladiću, ovako kaže supruga, dam vam njene podatke i vi iz pošte Western Unionom pošaljete simboličnih 200 kuna, samo da znamo da ste ozbiljni…” (broj poznat uredništvu, mreža 092). U ovom slučaju riječ je o žrtvi koja je uplatila 200 kuna plus dodatni troškovi, čekala je na dogovorenoj lokaciji da stigne ‘vlasnik stana’, ali ga nije dočekala, a broj s kojim je bila u kontaktu bio je, naravno, isključen.
Zatim smo odlučili javiti se na nama također sumnjiv oglas nakon čega primamo odgovor ‘vlasnika’ stana koji živi u Italiji, a koji nam u e-mailu navodi kako nije u mogućnosti doći u Zagreb, pa stoga uplatu traži putem Airbnb servisa.
“Jedina neugodnost je da moj posao ne dopušta da napustim Bologna za samo jedan dan. Upravo smo zaposlili brojne nove zaposlenike i ja sam odgovoran za njihovu obuku. Ali to uopće neće utjecati na vas. Kao što ste vidjeli, ne govorim vrlo dobro hrvatski jezik. Ako znate bolji engleski jezik, molim Vas, napišite mi engleski”, tek je djelić odgovora ‘vlasnika’ koji nudi ‘pet friendly’ luksuzni stan u najam procijenivši ga na 450 eura te uz ugovor o najmu na 8/9 godina. Isti smo stan pronašli u drugom oglasniku, ali sa drugačijom cijenom najma.
Što učiniti u slučaju da ste postali žrtva?
Kako bi na što bolji način upozorili javnost na ovu pojavu, obratili smo se Ministarstvu unutarnjih poslova. Njihov odgovor prenosimo u nastavku, u cijelosti.
“Poštovani,
uplaćivanje novca unaprijed za odgovarajuće usluge ili prodaju nekih predmeta predstavlja dodatni rizik za osobe koje pristanu na takvo „ponašanje“. Dužni smo upozoriti da je to jedan od načina izvršenja kojima se služe počinitelji kaznenih djela prijevara.
Počinitelj dovođenjem u zabludu oštećenog, lažnim prikazivanjem činjenica utječe na oštećenog da uplati novac ili mu pribavi drugi oblik materijalne koristi. Na taj način počinitelj pribavlja protupravnu imovinsku korist te time ostvaruje obilježja kaznenog djela prijevare. U takvim situacijama potrebno je da građanin ili potencijalni oštećeni poduzme što je moguće više provjera (samozaštitnog ponašanja) da ne postane žrtva prevaranata.
Policija je više puta putem medija, ali i putem službene stranice MUP-a upućivala građane na samozaštitno ponašanje prilikom upravo kako ne bi postali žrtve prijevare ili sličnih kaznenih djela. Pozivamo građane da se pridržavaju sljedećih savjeta:
– izbjegavajte plaćanje unaprijed prilikom kupnje proizvoda/plaćanja usluga,
– ukoliko je moguće, provjerite putem interneta, kod odgovornih, službenih osoba u pravnim osobama ili agencijama za zapošljavanje da li posluju na navedeni način i da li im je poznata navedena osoba koja nudi takve usluge (bez razgovora “uživo“, potpisivanja ugovora i dr.),
– ukoliko se osoba predstavi kao službena osoba, tražite od nje službenu iskaznicu, (potvrdu o zaposlenju, registraciji agencije… ) i dr.,
– ostvarene prijevare kao i sumnjive oglase i stranice prijavite policiji i web oglašivaču koji mogu blokirati sumnjivi korisnički račun radi sprečavanja neželjenih posljedica i zaštite korisnika, i dr.
Također, preporučamo građanima ukoliko smatraju da su im povrijeđena prava ili se na bilo koji način smatraju oštećenima, sumnjaju ili raspolažu saznanjima na izvršenje bilo kojeg kaznenog djela ili počinitelja istog, neka pristupe u najbližu policijsku postaju i navedeni događaj prezentiraju dežurnom policijskom službeniku koji će ih temeljem iznesenog uputiti u daljnje postupanje.
Smatramo da je pohvalno na ovaj način upozoravati na sumnjive ponude, oglase i sl., odnosno preventivno upozoravati građane i policiju na moguće izvršenje kaznenih djela i dobar primjer je samozaštitnog ponašanja u cilju sprečavanja prijevara.”